Malezya, ABD’li şirketten “uçağı bulamazsan ödeme yapmazsın” ilkesiyle yeni bir teklif sundu.
Malezya, 10 yıl önce içinde 239 kişiyle birlikte kaybolan MH370 sefer sayılı yolcu uçağını arama çalışmalarına yeniden başlayabilir.
Malezyalı yetkililer Pazar günü yaptığı açıklamada, 2018 yılında uçağı arayan bir Amerikan şirketinin Hint Okyanusu’nun güneyinde yeni bir arama önerdiğini duyurdu. Malezya Havayolları’na ait bir uçağın on yıl önce bu noktaya düştüğü sanılıyor.
Malezya Ulaştırma Bakanı Anthony Loke, Teksaslı deniz robotu şirketi Ocean Infinity’nin “bulamazsan ödeme yapmazsın” teklifini kayıp yolcuların yakınları tarafından düzenlenen anma etkinliğinde tartışacağını söyledi.
Hükümet uzun süredir uçağın konumuna ilişkin yeni ipuçları olmadan başka bir aramayı desteklemeyeceğini söylüyordu.
Bakan Loke, kanıtların ikna edici olması halinde araştırmaya devam etmek için yeni bir sözleşme imzalamak üzere hükümetten onay isteyeceğini söyledi.
Malezyalı Bakan Loke, uçağın ortadan kaybolmasının 10’uncu yıldönümü münasebetiyle düzenlenen anma etkinliğinde yaptığı konuşmada şunları söyledi: “Hükümet olarak MH370’in yerini tespit etmeye kararlıyız.”
Loke’un cevabı, bazı aile üyelerinin Kuala Lumpur banliyösündeki bir alışveriş merkezinde düzenlenen anma töreninde sevinç gözyaşları dökmesine neden oldu.
MH370 sefer sayılı uçuşa ne oldu?
Boeing 777 uçağı, 8 Mart 2014’te kalkışından kısa bir süre sonra radardan kaybolmuştu. Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur’dan Pekin’e hareket eden uçakta çoğu Çin vatandaşı olan 239 kişi bulunuyordu.
Uydu verileri, uçağın uçuş rotasından saptığını ve düştüğüne inanılan güney Hint Okyanusu’na doğru ilerlediğini gösterdi.
Bu trajedi, havacılık güvenliğini artırmaya yönelik önlemleri tetikledi.
Önceki araştırmalar MH370 hakkında neler gösterdi?
Ortadan kaybolmasından kısa bir süre sonra, çok uluslu bir arama herhangi bir ipucu bulamadı, ancak enkaz Doğu Afrika kıyılarında ve Hint Okyanusu adalarının kıyılarında bulundu.
Ocean Infinity, 2018’deki özel aramada da hiçbir şey bulamadı. Voice MH370 ilgi grubunun bir üyesi olan VPR Nathan, Ocean Infinity’nin ilk olarak geçen yıl bir arama planladığını ancak yeni bir filonun teslimi nedeniyle ertelendiğini söyledi. Şimdi ise aramaya devam edeceklerini söyledi.
Ocean Infinity CEO’su Oliver Punkett, New Straits Times’a şirketin 2018’den bu yana teknolojisini geliştirdiğini söyledi.
Punkett İngilizce yayınlanan gazeteye, “Artık MH370 arayışına geri dönebilecek konumda olduğumuzu düşünüyoruz” dedi. “Arama alanını potansiyel olarak başarılı olabileceği bir alana daraltma umuduyla verileri analiz etmeye devam etmek için bazıları Ocean Infinity dışından bir dizi uzmanla çalışıyoruz.” Birlikte çalışıyoruz.”
Bakan Loke, müzakereye tabi olduğunu söyleyerek Ocean Infinity’nin uçağı bulması halinde teklif edeceği tazminatı açıklamayı reddetti. Maliyetin sorun olmadığını ve araştırmaya herhangi bir engel öngörmediğini söyledi.